Międzynarodowy projekt DCMENTOR, w którym Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy był jednym z sześciu partnerów wspomagających, 30 listopada dobiegł końca. Projekt skierowany był do zawodników wysokiego wyczynu, a omawiane tematy dotyczyły zarządzania karierą dwutorową oraz związanej z nią potrzebie elastyczności.

Projekt DCMENTOR był odpowiedzią na wyzwania, z jakimi mierzy się większość zawodników w Europie w każdym cyklu olimpijskim – brak czasu i narzędzi do rozwijania ścieżki zawodowej poza sportem. Dzięki DCMENTOR sportowcy zyskali wiedzę, wsparcie i inspirację, które pomogą im skutecznie odnaleźć się na rynku pracy po zakończeniu kariery sportowej.
Kariera dwutorowa polega na łączeniu przez sportowca wysokiej jakości treningów i zawodów z edukacją lub pracą. Ta ścieżka wiąże się z wyzwaniami, takimi jak równoważenie intensywnego harmonogramu zobowiązań, ale i zarządzanie przejściem ze sportu do kariery zawodowej. Unia Europejska wydała szczegółowe wytyczne wspierające wdrażanie strategii kariery dwutorowej w państwach członkowskich, podkreślając jej znaczenie jako priorytetu w europejskiej polityce sportowej.
Projekt DCMENTOR realizowany był od 1 grudnia 2023 roku do 30 listopada br. i brały w nim udział organizacje z 6 krajów: Turcji, Norwegii, Szwecji, Hiszpanii, Malty oraz Polski, którą reprezentował zespół Instytutu Sportu – Państwowego Instytutu Badawczego.
„Instytut Sportu – PIB aktywnie wspierał rozwój projektu na każdym jego etapie – od zebrania aktualnych danych dotyczących prowadzenia kariery dwutorowej i związanych z nią doświadczeń, przez współtworzenie platformy e-learningowej, aż po realizację mentoringu oraz prowadzenie warsztatów wdrażających praktyki wypracowane w trakcie trwania projektu. Pełne zaangażowanie naszego zespołu umożliwiło dogłębną analizę korzyści i wyzwań związanych z prowadzeniem kariery dwutorowej w Polsce, co dostarczyło unikalnej perspektywy przy współtworzeniu międzynarodowych treści wraz z partnerami projektu DCMENTOR.” – mówi dr Małgorzata Sławińska, Zakład Nauk Społecznych IS-PIB
Kluczowe aspekty projektu:
- Opracowanie modułów szkoleniowych: W ramach projektu powstały materiały edukacyjne oraz program szkoleniowy dla mentorów, aby mogli udzielać świadomych porad i wsparcia sportowcom na różnych etapach kariery.
- Skupienie się na kluczowych umiejętnościach: Program kładł nacisk na rozwój „kompetencji miękkich”, takich jak zarządzanie czasem, komunikacja, przywództwo i inteligencja emocjonalna, które są niezbędne zarówno w sporcie, jak i w życiu zawodowym.
- Podejście inkluzywne: Programy szkoleniowe zostały zaprojektowane w sposób zapewniający inkluzywność, umożliwiając mentorom pracę zarówno z zawodnikami pełnosprawnymi, jak i z osobami z niepełnosprawnościami.
- Platforma online: Szkolenia były realizowane głównie za pośrednictwem przyjaznej dla użytkownika platformy internetowej, co zapewniło szeroką dostępność dla uczestników z różnych krajów europejskich.
- Sieć i świadomość: Projekt miał na celu stworzenie sieci ekspertów – mentorów ds. podwójnej kariery w całej UE oraz zwiększenie świadomości na temat znaczenia planowania „strategii wyjścia” z kariery sportowej do drugiej ścieżki zawodowej.
Warto podkreślić, iż w Polsce przedstawicielki Nauk Społecznych IS-PIB w ramach DCMentor przeprowadziły warsztaty dla zawodników Polskiego Związku Podnoszenia Ciężarów. Odbyły się one w Centralnym Ośrodku Sportu OPO w Spale podczas zgrupowania kadry. Warsztaty były nie tylko okazją do zdobycia praktycznych umiejętności, ale także do wymiany doświadczeń i refleksji nad przyszłością zawodową sportowców.
„W kolejnych etapach partnerzy będą kontynuować rozwój platformy e-learningowej, wzbogacając ją o praktyczne materiały skierowane do rodziców. Priorytetem pozostaje jednak dotarcie z przygotowanymi treściami do jak najszerszego grona odbiorców. Jednym z kluczowych osiągnięć projektu było podkreślenie znaczenia mentoringu w prowadzeniu kariery dwutorowej, który umożliwia spersonalizowany proces uczenia się. Bezpośredni kontakt z zawodnikami i możliwość zaproponowania im takiej formy wsparcia pokazały, jak dużą wartość wnosi ona w rozwój ich ścieżki sportowej i edukacyjnej.” – mówi Julia Karbowska, Zakład Nauk Społecznych IS-PIB
Zachęcamy do odwiedzenia platformy z kursem e-learningowym poświęconym karierze dwutorowej: https://portal.dcmentor.eu/login
Więcej informacji o projekcie: https://dcmentor.eu/
Projekt DCMentor był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.


